onsdag 2 november 2016

DIY Denim Hearts

Jeans-hjärtan med doft

Återbruk av jeans, DIY Denim Hearts
Återbruk av jeans, DIY Denim Hearts
Återbruk av jeans, DIY Denim Hearts

Du behöver:

1 par jeans
sytråd
sax              
te i lösvikt (väldoftande)
några påsar till teet


Hitta snygga detaljer på byxorna, tex myntfickan. Klipp ut en hjärtform runt den cirka 12 cm hög och 8 cm bred. Lägg den hjärtformen på en annan del av byxorna och klipp ut baksidan till hjärtat. Gör totalt 6 hjärtdelar, så får du 3 hjärtan.

Leta upp en söm eller fåll och klipp ut 3 st hankar, 16 cm långa, 1,5 cm breda. Klipp nära sömmen, så fransar den sig inte. Du kan även göra en egen hank, klipp då ut 16 x 5 cm stor jeansbit. Vik ihop den i 4 veck och sy ihop med en raksöm.
Om du vill, så sy på några vita spetsar, som dekoration.

Lägg nu hjärtdelarna aviga mot aviga och sy ihop med tät sicksack, ¾ av hjärtat. Peta sen in teet (lagt i en påse) och försök sy ihop resten av hjärtat. Går det inte, så sy för hand, imitera den täta sicksacksömmen. 

Du kan istället sy för hand, med langettsöm, så får du en annan look på hjärtat.
Nu kan du sy på några vackra knappar, om du vill.
Sy fast hanken för hand, blir det för tjockt, så ta hjälp av en fingerborg.

Lycka till!!


2 kommentarer:

  1. Vilken superbra ide´. Jag undrade just när jag såg hjärtanen på Insta eller var det Pinterest. Håller just nu på med lite jeanssömnad/återbruk. Vi ska ha basar i vår Damklubb om några veckor. Apropå jeans så tänkte jag på dig i lördags när vi var i stugan. Jag har ett draperi där med påsydda jeans, halverade. I fickorna förvaras bra-att-broschyrer, info o.dyl.Någonstans på min blogg finns bild tror jag. Ha det fint. //Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolt draperi! Lycka till med återbruket till basaren. :)
      Ha det gott, hälsningar Maria, Fagermyrskan

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...